Fantazmaty TOM II - antologia

czwartek, 17 stycznia 2019

Zdaję sobie sprawę z tego, że miałam tutaj pisać regularnie. Wiem też, że w ostatnich dniach nie udawało mi się to zbyt dobrze. Ale wiecie co? Jakoś bardzo się tym nie przejmuję, a cieszę się, że wreszcie znalazłam czas, by napisać tę recenzję! Wczoraj zabrałam się także do robienia zdjęć na mojego bookstagrama i postanowiłam odratować trochę ten profil. Zdjęcia zrobiłam w domowej kocykowo-świeczkowo-świąteczno-zimowej aranżacji, a to znaczy, że odeszłam od sesji w plenerze. Bardzo serdecznie zapraszam do zerknięcia - @zaczytanawfantastyce 

Pierwszy tom antologii Fantazmatów naprawdę mi się podobał. Powiem szczerze, że właśnie dzięki projektowi Fantazmatów zaczęłam czytać zbiory opowiadań. Dalej nie mogę się przekonać do tej formy treści. I w tej antologii zdarzały się opowiadania, które bardzo mi się podobały, a były też takie, które zupełnie nie przypadły mi do gustu i stopowały mnie w czytaniu książki (i chyba stąd to wieeelkie opóźnienie, za które bardzo przepraszam całą ekipę Fantazmatów). Antologię możecie pobrać za darmo na tej stronie - naprawdę zachęcam do poczytania o Fantazmatach i ich pomysłach! :D

Tytuł: Fantazmaty II
Autor: Marcin Moń, Maria Zdybska, Anna Hrycyszyn, Filip Laskowski, Anna Grzanek, Dagmara Adwentowska, Daniel Nogal, Maciej Oleszek, Michał Sobociński, Artur Laisen, Anna Karnicka, Magdalena Świerczek-Gryboś, Natalia Wójcik, Maciej Musialik, Wojciech Boratyński, Sylwia Finklińska, Rafał Cuprjak, Łukasz Trykowski, Michał Studniarek, Tomasz Krzywik
Tłumaczenie: -
Seria: Fantazmaty
Wydawnictwo: Fantazmaty
Liczba stron: 507 
Poprzednia część: Fantazmaty I
Następna część: -
Przeczytam tyle ile mam wzrostu: +3,5 cm






Jeśli chodzi o moją ogólna opinię o całej antologii - wydaje mi się, że TOM I był dużo lepszy. Opowiadania z drugiej części jakoś mniej przypadły mi do gustu. Sporo było nawiązań do religii, wojny, a także jakiegoś nowego świata. Ogólnie chyba wszystkie z nich były nieco przygnębiające i mroczne. Jednak polecam Wam ten zbiór, bo nadal jest to kawał porządnej fantastyki dla każdego miłośnika tego gatunku! :)

Baśń o Łowcy - Marcin Moń: Pierwsze opowiadanie bardzo mi się podobało. Przede wszystkim jestem pod wrażeniem kreacji samego Łowcy, a pomysł też był bardzo dobry i zasługuje na uznanie. Ciekawiło mnie co się stanie i kim tak naprawdę jest Łowca, co się stało na świecie i do czego prowadzi cała fabuła. Naracja prowadzona z perspektywy Łowcy również była strzałem w dziesiątkę! Naprawdę dobra opowieść! 8/10

Iskra z Edry - Maria Zdybska: Bardzo lubię książkę tej autorki - Wyspę mgieł, dlatego miałam spore oczekiwania wobec tego opowiadania i uważam, że było naprawdę ciekawe, chociaż... było w nim za dużo szczegółów i niedopowiedzeń. Lubię kiedy opowiadanie jest zamkniętą całością, a tutaj miałam wrażenie, jakby ta historia byłam jednym z rozdziałów jakiejś pełnowymiarowej powieści. Nie jest to też minus, bo myślę, że chętnie przeczytałabym właśnie rozwinięcie tego opowiadania, bo było dobre, tylko zbyt skomplikowane, jak na tak krótką formę. Niemniej historia Iskry z Edry mnie zaciekawiła i jestem na tak! 7/10

Dom - Anna Hrycyszyn: Zdecydowanie kolejne opowiadanie, które mi się podobało. Główna bohaterka ma pod swoją opieką dziewczynkę, którą nazywa po prostu Małą i ma do wypełnienia pewną misję. Znowu nie do końca rozumiałam o co w tym wszystkim chodzi, ale opowiadanie ciekawe i intrygujące. 7/10

Budzenie zmarłych - Filip Laskowski: To trochę przygnębiająca historia o chłopcu, którego zadaniem było budzenie robotników w barakach. Naprawdę mądra opowieść, w której pojawia się też delikatny wątek miłosny i ciekawa postać Mateusza. 8/10

Bajka o głupim Jasiu - Anna Grzanek: Wspaniała opowieść o chłopcu, który wiedziony miłością do ojca był gotowy wyruszyć na drugi koniec świata w poszukiwaniu dla niego lekarstwa. Jak mówi jednak tytuł nasz Jasio do najmądrzejszych nie należał, co sprawia, że opowiadanie ma właśnie charakter takiej metaforycznej bajki. 7/10

Niezwykła kobieta - Dagmara Adwentowska: To opowiadanie niezbyt przypadło mi do gustu. Zupełnie nie rozumiałam co się tam dzieje, autorka cały czas mieszała czas zdarzeń, bohaterów i wątki, przez co opowiadanie czytało mi się bardzo ciężko i w sumie nie potrafię Wam dokładnie powiedzieć o czym było. Jakiś zalążek pomysłu był, ale to nie opowiadanie dla mnie. 4/10

Nedd - Daniel Nogal: Ciekawy pomysł i historia. Są tutaj przedstawieni Neddyści - tacy trochę terroryści, trochę fanatycy, którzy są w stanie zrobić wszystko dla swojej idei. Interesujące przedstawienie problemu poruszanego w opowiadaniu, choć mimo wszystko jakoś mnie nie powaliło. 6/10

Imię - Maciej Oleszek: O, to było dobre opowiadanie! Intrygujące, interesujące i ciekawe, o pewnej dziwnej istocie, z którą przyszło zmierzyć się naukowcom i naszemu bohaterowi. Bardzo mi się podobało! 8/10

Jam jest - Michał Sobociński: Opowiadanie trochę religijne - przynajmniej ja tak je odebrałam. Trochę dziwne, absurdalne, ale nawet ciekawe. 7/10

Ciemność i lustro - Artur Laisen: Świetne opowiadanie, chyba jedne z tych, które podobały mi się najbardziej! Możemy zobaczyć jak człowiek patrzy na siebie w lustrze, co to lustro mu pokazuje i jak nie oszaleć, gdy patrzymy na samych siebie i swoją przeszłość. 9/10


Zofia i korzenie - Anna Karnicka: To było dziwne i absurdalne opowiadanie, ale przy tym interesujące, choć nieco smutne. 7/10

Lot motyla - Magdalena Świerczek-Gryboś: Tutaj jestem na nie. Opowiadanie niezbyt mi się podobało. Panował w nim chaos, brak uporządkowania i wyjaśnienia o co chodzi i ogólnie źle mi się je czytało. 3/10

Topiel - Natalia Wójcik: A to akurat jedno z lepszych opowiadań! Bardzo przypadło mi do gustu. Pomysł skojarzył mi się ze Świtezianką, więc już możecie wiedzieć o jakie klimaty chodzi. Naprawdę ciekawa historia! 9/10

Rękojeść z masy perłowej - Maciej Musialik: To takie przeciętne opowiadanie, nic szczególnego, ale w miarę dobry pomysł i przesłanie historii. 5/10

Czarna mewa - Wojciech Boratyński: Opowiadanie mi się podobało, choć znowu mnie nie porwało. 6/10

Nagroda wojownika - Sylwia Finklińska: Bardzo przygnębiająca i smutna historia dotycząca krzywdy wyrządzonej kobietom, ale i mężczyźnie. Do końca nie wiedziałam o co chodzi, ale opowiadanie bardzo, bardzo smutne... 7/10

Dziewczyny-maliny - Rafał Cuprjak: Kolejne ciekawe opowiadanie, może jakoś szczególnie mnie nie zaciekawiło, ale podobało mi się :) 8/10

Zdrada w Schiverheim - Łukasz Trykowski: Z tego opowiadania w sumie za wiele nie pamiętam... Było dość przeciętne. 5/10

Dziewczyna z chlebem - Michał Studniarek: Świetne opowiadanie! Intrygująca podróż do przeszłości, ciekawy pomysł i bohater. 9/10

Incydent helenowski - Tomasz Krzywik:  To opowiadanie było tak długie i tak długo mi się je czytało. Miałam wrażenie, że ciągnie się w nieskończoność. Niby pomysł ciekawy, ale cała tajemnica opisana w tak rozległy sposób, że czytanie tego było tylko męką. 4/10


OGÓLNA OCENA CAŁOŚCI: 7/10


Ogólnie, mam wrażenie, że recenzje zbiorów opowiadań są dość nudne... Pewnie nie chce Wam się czytać tego wszystkiego o każdym z opowiadań oddzielnie. Jednak mam jakieś takie poczucie, że o każdej historii powinnam coś powiedzieć, bo jednak one wszystkie razem tworzą całość. Proszę dajcie znać, czy taka forma recenzji antologii Wam odpowiada, czy jednak wolelibyście ogólną recenzję książki, tylko z zaznaczeniem opowiadań, które najbardziej i najmniej przypadły mi do gustu - o takich, o których byłabym w stanie powiedzieć coś więcej, bo niektóre opisy są bardzo krótkie, bo nie wiedziałam co więcej mogę Wam przekazać na temat tych historii. Piszcie w komentarzach!





4 komentarze:

  1. O opowiadaniach lepiej mi się czyta, gdy są przedstawione w taki sposób jak je opisałaś - o każdym kilka słów. Wtedy wiem czego mogę się spodziewać. :) Po ten zbiór pewnie sięgnę, ale najpierw zabiorę się za pierwszą część, która już od dłuższego czasu czeka na czytniku. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nie lubię zbiorów i nawet tego nie ukrywam, nie sięgnę, choć kilka opowiadań mnie w sumie zaciekawiło, ale nie chcę czytać tak na wyrywki :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli opowiadania są dość nudne to ta pozycja nie jest dla mnie.
    Serdecznie pozdrawiam.
    www.nacpana-ksiazkami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia